Handelen med varer på nettet eksploderer i disse år, og salgstallene stiger måned for måned. Hvis man som forretning ikke er til stede på nettet, kan man hurtigt få problemer, for en stadig stigende del af handelen med produkter – og det er alt fra tomater over tøj til træstole – flyttes over på nettet.

Rigtig mange fysiske butikker etablerer derfor nu deres web-shop, hvor de tilbyder de varer, som man ellers skal hen i forretningen for at hente. Det gælder både den almindelige detailhandel, hvor det er hverdagens fødevarer, det gælder, og specialforretninger, der handler med alt fra vin til gummisko og slips.

Mange nye forretninger etablerer sig udelukkende på nettet, og en webshop er for mange en mulighed for at prøve at skabe en forretning på et grundlag, der i en fysisk butik ofte ville være for smalt. Men på nettet er man tilgængelig på tværs af landsdele og sågar landegrænser, så ens marked er udvidet betragteligt – og derfor kan det pludselig være muligt at skabe en forretning med et snævert produktsortiment, der til gengæld har deres kundegrundlag spredt over et større område.

Vigtige elementer i en webshop

Vil du etablere en webshop, er det vigtigt at analysere din målgruppe og skabe et grafisk design, der matcher denne. Er dine produkter målrettet en eksklusiv, pengestærk målgruppe, skal designet afspejle dette – sælger du sprut til yngre menneskers partyliv, ja så skal din shops design afspejle dette også. Kan du ikke selv lave det grafiske arbejde, så allier dig med en grafiker, der forstår det segment, du vil handle med. Husk at det er kundens præferencer og ønsker, det handler om – ikke dine!

Sørg også for, at de fotos af dine produkter, som du har på shoppen, er i orden. Shoppen er dit udstillingsvindue, og hvis den viser en stribe kiksede amatørfotos af dine produkter, ja så er der ikke stor chance for, at du får folk til at klikke på køb-knappen. Måske skal du ofre en professionel fotograf på at få taget gode fotos – den udgift kan hurtigt betale sig hjem igen.

Og så skal det være nemt at finde rundt på siden. Del dine produkter tydeligt op, så det er nemt for kunderne at finde det, de leder efter – og sørg for, at de ved deres valg også får inspiration til at besøge andre dele af shoppen, hvor der måske ligger produkter, de ikke lige havde tænkt på, men som de måske også kunne være interesserede i.