En meget stor del af de hjemmesider, der etableres i dag, rummer en shop. Faktisk er Danmark et af de lande, hvor e-handelen udvikler sig hurtigst, og det er i dag alle slags mennesker, der handler på nettet: Unge og gamle, folk i alle slags erhverv og på alle geografiske lokationer.

E-handel eller e-commerce kan begtyde døden for nogle forretninger, der ikke kan få skabt en elektronisk platform for salg på nettet ved siden af deres fysiske butik, men det kan også betyde en kanon succes for de virksomheder, der tør satse entydigt på den elektroniske markedsplads.

Mange typer handel og transaktioner

E-commerce er i dag ikke alene handel med varer og tjenesteydelser via nettet. Det er også en lang række andre forretningsområder, som faciliteres via nettet – pengetransaktioner, formidling af elektronisk post, lagerstyring etc. – alt sammen forretningselementer, som i dag i høj grad er flyttet fra det fysiske skrivebord over på internetbaserede platforme.

I daglig tale opfatter vi imidlertid e-commerce som nethandel, hvor en udbyder tilbyder sine produkter eller serviceydelser til en aftager, som bestiller via en webshop og modtager varerne med post eller bud.

Stor stigning

E-commerce er i stadig vækst. I 2017 købte danskerne for 131 mia. kroner på nettet. I 2018 var det tal vokset til 144 mia. kroner, og der er kun tegn på, at stigningen varer ved.

Der er derfor brug for, at de webshops, der bliver designet, formår at slå sig igennem over for det stigende antal konkurrenter, som kommer på nettet. Mange af de succesfulde webshops er også båret frem af store, kapitalstærke investorer, så hvis man er en mindre virksomhed, er der god grund til at arbejde ekstra ihærdigt på, at ens brugervenlighed og det grafiske design på alle måder inviterer brugerne til at trykke på køb-knappen på nettet éns webshop.

Gør det nemt og husk det hele

Inden du starter en webshop, er der mange ting at forholde sig til. Det meste handler om, at det skal være nemt for kunderne at handle i shoppen, men det betyder også, at der er en del ting, der skal være i orden bag ud i systemet. En del kvier sig ved at skulle tage en hel vifte af forskellige betalingskort og skulle håndtere elektroniske services som for eksempel Mobilepay, men i vores optik er det nødvendigt at tilbyde dette, så det bliver så nemt og enkelt som muligt for kunden at betale. Det nemmeste for en kunde er at klikke sig videre til en ny shop, hvis den shop, man tilbyder, er for besværlig at købe på.