Moderne internetbrugere er verdens mindst tålmodige mennesker. Tidligere talte man om, at man havde fem sekunder, når man mødte et andet menneske, til at afgøre, om man kunne lide vedkommende eller ej – og man havde selv fem sekunder til at give det andet menneske et godt indtryk af én selv. Det var ikke mindst kropssproget, som gjorde, om sympatien var til stede.

På nettet har man endnu mindre tid til at gøre sig lækker for brugerne, Et par sekunder – er interessen ikke blevet vakt, så klikker folk sig videre, og man mister måske en handel eller en mulighed for kontakt, som eksempelvis kunne føre til et kundemøde.

Når man bygger sin hjemmeside, er det derfor ganske afgørende, at man får skabt et godt deign, der ikke forvirrer brugeren, men tværtimod sørger for, at vedkommende nemt kan navigere på siden og finde det, som han eller hun har brug for.

Det skal være nemt at finde information

Det er også vigtigt, at man sørger for, at selve sidens struktur gør det nemt for brugeren at finde den information, som vedkommende har brug for. Det er ikke kun et spørgsmål om design, hvis det skal lykkes. Det handler også om, at menustrukturen er nemt gennemskuelig, og at tingene ligger der, hvor det er logisk, at de skal være.

En overgang kunne man se mange webdesignere arbejde med alternative måder at placere menuen på, men i dag er der mere eller mindre opstået en standard, som også fungerer godt, når siden skal omsættes responsivt til de mindre, mobile enheder, som de fleste i dag går på nettet med. Og der er ingen grund til absolut at ville præstere noget nyt og epokegørende, hvis der er en måde, der fungerer optimalt allerede.

Tre klik

En gylden regel er også, at der højst bør være tre klik, fra en bruger starter sin søgning på en hjemmeside, til vedkommende har fundet den information eller det produkt, som han eller hun ønsker. Skal folk arbejde længere for at nå et resultat, er der stor risiko for, at de står af og søger videre til en ny side – og det vil man jo gerne undgå, især hvis man handler med produkter på nettet.