Alle virksomheder, foreninger og institutioner har i dag en hjemmeside. Internettet er blevet den vigtigste formidlingskanal i stort set alle sammenhænge, og det er nødvendigt at være på nettet, hvis man vil ses.

Når beslutningen om at være på nettet er taget, er det næste spørgsmål,, hvordan man sørger for den bedste repræsentation på nettet. Der er ingen entdige svar på, hvad der er godt webdesign, men der er nogle grundlæggende forhold omkring selve sidens opbygning, som det er værd at overveje,

Hvilket system skal man vælge?

Først og fremmest er det vigtigt at forholde sig til, hvilket system, man ønsker at bygge siden op i. Der kan være tale om, at man vælger et betalingssystem, hvor man abonnerer på en såkaldt CMS-system (content management system), som siden bygges i, og hvor man så kan vedligeholde indholdet med tekster, grafik og fotos. Designet lægges oven på systemet, der hele tiden vedligeholdes teknisk som en del af den aftale, man laver ved sit køb af systemet. I Danmark er der flere udbydere af denne type systemer.

Man kan også vælge et såkaldt open source system, hvor man arbejder i et som oftest modulopbygget system. Modulerne er tilgængelige på nettet, enten gratis eller til en meget lav betaling – systemerne vedligeholdes “i skyen”, og disse systemer er typisk kendetegnet ved at være meget agile i forhold til at tage nye funktionaliteter ind. Der findes flere meget udbredte systemer af denne type, og et system som WordPress er nok noget af det mest velkendte og mest benyttede blandt såvel amatører som professionelle webdesignere.

En tredje mulighed er at programmere sin hjemmeside totalt fra bunden. Det er i dag i praksis kun forbeholdt de største virksomheder, som har særlige behov, som de gængse systemer på markedet ikke kan facilitere. Tung programmering forekommer også, når systemer skal integreres – for eksempel en webshop, der skal forbindes med virksomhedens lager, så der konstant er en opdateret varelogistik.

Om man vælger et fast CMS-system eller et open source system som for eksempel WordPress, er lidt af en smagssag. Der er i øjeblikket en klar tendens i retning af at bruge open source systemer, fordi de er blevet langt mere stabile og vedvarende til stede på markedet. Tidligere har nogle webkonstruktører opfattet open source som lidt mere nørdet og mindre velegnet til virksomhedsløsninger af en vis tyngde, men den holdning møder man ikke så meget mere.

Call-to-action

De fleste hjemmesider i dag har til formål at få brugerne til at foretage sig noget. Det kaldes call-to-action funktioner. Det kan være at klikke på en køb-knap, men også alle mulige andre funktioner såsom at tilmelde sig til et nyhedsbrev, bede om en opringning fra virksomheden bag hjemmesiden, der kan være opfordringer til at dele indhold på de sociale medier såsom Facebook og LinkedIn, eller andre former for handlinger, som man gerne vil have brugerne til at foretage.

En god hjemmeside har tydelige call-to-action muligheder – ikke mindst, hvor der er tale om, at en side skal formidle et salg. Det skal være nemt og enkelt for brugeren at finde ud af, hvordan tingene skal gøres, og kan man indbygge en call-to-action funktionalitet, der også medfører, at kunden for fortalt om sit køb til andre, for eksempel på Facebook, har man måske allerede skabt grundlaget for et nyt salg til en ny kunde og dermed lagt endnu lidt til at ens forretning bliver en succes.